تبلیغات
۩۞۩بزرگترین سایت معرفی جنگ افزار۩۞۩ - آشنایی با هلیکوپتر NHI NH-90, بازوی نظامی و ترابری اروپا

اولین نیستیم ولی بهترینیم

آشنایی با هلیکوپتر NHI NH-90, بازوی نظامی و ترابری اروپا

نویسنده : black hand
تاریخ:سه شنبه 1391/01/29-ساعت 17 و 02 دقیقه و 09 ثانیه

NH-90_ILA-2006_2
NHI NH90 یک هلیکوپتر نظامی و چند منظوره همراه با 2 موتور و طبقه بندی شده بر اساس سایز متوسط، ساخت کمپانی چند ملیتی NHIndustries (متشکل از کشورهای: آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه) می باشد.

یک هلیکوپرواز اولین نمونه از این مدل، در ماه December سال 1995 انجام شد و در همان سال بیش از 16 کشور دنیا جهت خرید این هلیکوپتر ابراز تمایل نمودند و تحویل اولین نمونه های تکمیلی در سال 2006 آغاز گردید.
در سال 1985 میلادی، کشورهای: فرانسه، آلمان غربی، ایتالیا، هلند و انگلستان تحت نظر سازمان NATO و پیمان Atlantic شمالی، با ایجاد تیم طراحی جهت ساخت هلیکوپتر ترابری و ضد کشتی با هدف ارائه در سال 1990، بطور رسمی کار بر روی این پروژه را آغاز نمودند. کشور انگلستان در سال 1987 از ادامه این پروژه صرف نظر نمود و از تیم طراحی خارج گردید.
در تاریخ 1 September سال 1992، آژانس مدیریت هلیکوپترهای NATO (موسوم به NAHEMA یا همان NATO Helicopter Management Agency) جهت طراحی و توسعه هلیکوپترهای NH90 اقدام به عقد قرارداد با کمپانی NH Industries نمود. این آژانس به نمایندگی از 4 کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند تشکیل گردیده بود. در ماه June سال 2001 کشور پرتغال نیز به این آژانس پیوست. سرانجام کار طراحی بر روی این نمونه در سال 1993 آغاز گردید. نمونه اولیه با نام PT1 در تاریخ 18 December سال 1995 موفق به انجام نخستین پرواز گردید. در ادامه این روند، نمونه دوم با نام PT2 در 19 March سال 1997 و نمونه سوم یا همان PT3 نیز در 27 November سال 1998 نخستین پروازهای خود را به ثمر رساندند.

NH-90


NH90 بر اساس 2 نمونه اصلی گسترش یافت. این 2 نمونه عبارت هستند از: هلیکوپتر مخصوص عملیات تاکتیکی و انتقال نفرات و تجهیزات با نام TTH و هلیکوپتر دریابرد نظامی، تحت خدمت سازمان NATO و با نام NFH. با اینحال مشتریان بین المللی و عمدتا" کشورهای خریدار این هلیکوپتر، متقاضی اعمال تغییرات خاص بر روی NH90 های خود بودند. این برنامه در خلل سال 1990 با برخی مشکلات فنی و مالی مواجه گردید. تا ماه June سال 2000، این هلیکوپتر توانست به آمار ثبت سفارش 366 فروند از مناطق مختلفی همچون: اروپا، آسیا و استرالیا دست یابد. در ابتدا بنا بود کلیه هلیکوپترهای NH90 بر روی 3 خط تولید و توسط 3 کمپانی و کشور مختلف مونتاژ و تولید گردند. این 3 کمپانی و موقعیت مکانی آنها عبارت بودند از: AgustaWestland در شهر Cascina Costa ایتالیا، Marignane در فرانسه و Eurocopter در شهر Donauwörth آلمان. همچنین کشورهای شمال اروپا و استرالیا خواستار تولید محلی NH90 های مورد نیاز خود بودند و با توجه به این درخواست، نمونه های مورد نیاز کشورهای عضو پیمان Nordic (شمال اروپا) در کشور فنلاند و شهر Patria و همچنین نمونه های استرالیایی در شهر Brisbane تولید گردیدند.

NH-90_ILA


برنامه تولید با یک تاخیر 2 ساله مواجه گردید و نهایتا" اولین نمونه NH90 در سال 2006 آماده تحویل شد. هلیکوپترهای فنلاندی در تاریخ 19 February سال 2003 موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت پرواز شدند.

تاریخچه عملیات:
ثبت سفارشات:
1- در سال 2001 میلادی، 3 کشور عضو پیمان Nordic و Atlantic شمالی اقدام به ثبت سفارش قطعی 52 فروند NH90 نمودند. جزئیات این قرارداد عبارت اند از: سوئد با سفارش قطعی 18 فروند و حق امتیاز خرید 7 فروند، فنلاند با سفارش قطعی 20 فروند و نروژ با سفارش قطعی 14 فروند و حق امتیاز خرید 10 فروند دیگر.
2- همچنین هلیکوپتر NH90 از جانب نیروی هوایی سلطتنی نروژ، به عنوان کاندیدای جایگزینی با هلیکوپترهای تجسس و امداد دریایی Westland Sea King Mk.43B در برنامه خرید هلیکوپترهای امداد و تجسس چهار فصل (موسوم به برنامه NAWSARH) جهت سال 2015 انتخاب گردید. سایر رقبای NH90 در برنامه NAWSARH عبارت هستند از: AgustaWestland AW101 Merlin, Bell-Boeing V-22 Osprey, Eurocopter EC225 و Sikorsky S-92. از سال 2009 میلادی، کشور نروژ به دنبال تاخیر های پروژه، نتوانسته است کلیه هلیکوپترهای خود را دریافت نماید.
3- در ماه August سال 2003 میلادی، کشور یونان سفارش خرید 20 فروند به همراه حق امتیاز 14 فروند NH90 را ثبت نمود.

NH-90


4- در سال 2005 کشور استرالیا جهت جایگزینی بالگردهای از رده خارج UH-1 Iroquois خود، سفارش خرید 12 فروند NH90 را ثبت نمود. در ماه June سال 2006 میلادی، نیروی دفاعی استرالیا (موسوم به Australian Defence Force) تصمیم گرفت کلیه بالگردهای UH-60 Black Hawk و همچنین SH-3 Sea King را با نمونه های مدرن NH90 تعویض نماید. بنابر این تعداد 36 فروند دیگر نیز به این قرارداد افزوده گردید و مجموع هلیکوپترهای درخواستی به تعداد 46 فروند ختم شد. بر اساس جزئیات این قرارداد بنا شد از این تعداد، 4 فروند در اروپا و 42 فروند توسط کمپانی Australian Aerospace (وابسته به Eurocopter) و در شهر Brisbane استرالیا مونتاژ گردند. هلیکوپترهای NH90 در خدمت استرالیا، تحت عنوان اختصاصی MRH-90 شناخته می گردند و عبارت MRH در واقع بیانگر نقش و عنوان "هلیکوپتر چند منظوره" یا همان Multi Role Helicopter می باشد.
5- کشور هلند که خود یکی از تامین کنندگان اصلی این پروژه می باشد، در سال 2009 سفارش خرید 20 فروند را ثبت نمود. با توجه به تجهیزات مورد درخواست هلند، وزن نمونه نهایی NH90 نسبت به سایر نمونه های هم رده و هلندی، بسیار سنگین بود. با وجود گذشت سال ها از عقد این قرارداد، همچنان خواسته های هلند جهت اعمال تغییرات بر روی NH90 ها مشخص نمی باشد.

NH-90


6- در ماه July سال 2006، دولت عربستان سعودی قرارداد خرید 64 فروند NH90 را به امضا رساند.
7- در ماه July سال 2006، دولت نیوزلند جهت جایگزینی هلیکوپترهای از رده خارج UH-1 Iroquois نیروی هوایی، اقدام به خرید 8 فروند NH90 به همراه یک فروند Spare (نمونه ای جهت استفاده از قطعات یدکی) نمود.
8- در تاریخ 20 June سال 2007 و در جریان برگزاری نمایشگاه هوایی Paris Air Show فرانسه، کنسرسیوم هوایی بلژیک در جهت جایگزین نمودن هلیکوپترهای Westland Sea King واقع در پایگاه هوایی Koksijde، اقدام به عقد قراداد خرید 10 فروند NH90 (اعم از 4 نمونه NFH و 4 نمونه TTH و 2 نمونه با تجهیزات درخواستی) را به امضا رساند و همچنین 6 کشور بر مجموع کشورهای عضو برنامه NAHEMA افزوده گردید. در همان روز نیروی هوایی آلمان (Luftwaffe) اقدام به سفارش خرید 42 فروند NH90 نمود.

NH-90-co

تحویل نخستین نمونه ها:
 
اولین هلیکوپتر NH90 با کمی تاخیر در برنامه اصلی، نهایتا" در سال 2006 میلادی به ارتش آلمان تحویل داده شد و به دنبال این برنامه، هلیکوپترهای درخواستی ایتالیا و فنلاند نیز در سال 2007 میلادی به این دو کشور تحویل گردید. در طول این سال، نیروی دریایی ایتالیا و فرانسه نیز اولین هلیکوپترهای خود بر اساس نوع NHF را دریافت نمودند و در همین سال اولین نمونه NH90 ساخت کشور فنلاند نیز آماده تحویل گردید. در تاریخ 18 December سال 2007، نیروی دفاعی استرالیا 2 فروند بالگرد MRH 90 خود را دریافت نمود. در ادامه این برنامه و در ماه April سال 2010، نیروی دریایی سلطنتی هلند اولین NH90 خود را بر اساس نسخه NFH دریافت نمود و سپس در ماه November همان سال، تحویل NH90 های مورد نیاز نروژ نیز آغاز گردید.
 

NH-90

 
 
نگرانی از عملکرد:
 
در سال 2010 میلادی، مجله آلمانی Bild طی گزارشی اذعان داشت: کارشناسان ارتش آلمان بر این باورند که هلیکوپترهای NH90 جهت بهره گیری در امور حمل و نقل سربازان و افراد نظامی کاملا" بلا استفاده می باشند. همچنین این گزارش حاکی از شکایت مسئولان آلمانی مبنی بر حداکثر تحمل وزن 110 کیلوگرم بر روی هریک از صندلی های NH90 بود و گویا آنها بر این باور بودند که این مقدار جهت تحمل وزن یک سرباز همراه با تمام تجهیزات نظامی، کافی نمی باشد. همچنین آنها مدعی بودند که استفاده از سلاح های NH90 در طول یک پرواز، چندان امکان پذیر نیست. در ادامه این گزارش گفته شده که، پوشش تحتانی و کف هلیکوپتر بسیار ضعیف می باشد و ممکن است در اثر تحمل وزن پوتین های سربازان دچار آسیب دیدگی شود. این هلیکوتر تنها می تواند بر روی زمین سخت و همراه با ناهمواری های کمتر از 16 سانتی متر فرود آید. سربازان همراه با تجهیزات کامل، نمی توانند هلیکوپتر را ترک نمایند زیرا Ramp پروازی بسیار ضعیف است. به دلیل کمبود فضای داخلی، افزودن یک عدد اسلحه خارجی بر روی درب هلیکوپتر امکان پذیر نمی باشد. در واکنش به این گزارش، وزارت دفاع آلمان اعلام نمود که این مشکلات متعلق به نمونه های اولیه می باشد و در سایر موارد، بهسازی های لازم اعمال گردیده است و ارزیابی های نمونه اولیه و نتایج آن در حال بررسی و تحقیق جهت بکارگیری در نمونه نهایی می باشند.
 
 

NH-90

شبیه ساز پرواز NH90
 
در تاریخ 20 April سال 2010 میلادی، یک فروند بالگرد MRH-90 متعلق به نیروی دفاعی استرالیا در نزدیکی شهر Adelaide (واقع در جنوب استرالیا) از ناحیه موتور دچار نقص فنی گردید. از آنجا که تنها یکی از موتورها دچار سانحه گردیده بود، لذا خلبان توانست هلیکوپتر را بطور کاملا" ایمن در پایگاه هوایی Edinburgh به زمین بنشاند. کمپانی سازنده جهت بررسی دقیقتر علل این سانحه، گروهی از متخصصین خود را به استرالیا اعزام نمود. با وجود تمام این مشکلات، نیروی دفاعی استرالیا (ADF) در تاریخ 18 May همان سال، دستور زمینگیری کلیه هلیکوپترهای MRH-90 را به جهت بررسی موتورها و حصول اطمینان از سالم بودن آنها صادر نمود.

AIR_NH90-NFH

نمونه ها:
 
نمونه مخصوص جهت انجام عملیات نظامی و دریایی توسط نیروهای ناتو (NFH یا همان NATO Frigate Helicopter):
 
اصلی ترین هدف نمونه های NFH در مقابله هوایی با زیردریایی ها و همچنین شناورهای سطحی می باشد. این هلیکوپتر با استفاده از سامانه های پیشرفته خود قادر است، در تمام طول روز،  شب و کلیه وضعیت های آب و هوایی به پرواز خود ادامه دهد و حتی بر روی عرشه کشتی فرود آید. سایر نقش های اضافی جهت این نمونه عبارت اند از: پشتیبانی هوایی در جریان نبردهای ضد هوایی، حمل و نقل محموله های دریایی به روش انتقال معلق (VERTREP)، جستجو و نجات دریایی (SAR) و حمل و نقل سربازان در میادین عملیات.
 
 

AIR_NH90-NFH

NFH-90
 

نمونه مخصوص حمل و نقل تاکتیتی (TTH یا همان Tactical Transport Helicopter):
 
وظیفه اصلی نمونه های TTH در حمل 20 سرباز نظامی و یا بیش از 2500 کیلوگرم بار و محموله هوایی در داخل کابین و همچنین انجام عملیات هوایی در غالب Heliborne و حضور در عملیات امداد و نجات دریایی می باشد. همچنین از این هلیکوپتر می توان در نقش هایی همچون، حمل و نقل مجروحان و مصدومین (با طرفیت 12 برانکارد)، عملیات ویژه، جنگ الکترونیک، انجام علیات فرماندهی هوابرد، حمل و نقل های تشریفاتی (VIP) و آموزش های هوایی بهره برد. نمونه دیگری بر اساس سری TTH و تحت عنوان TTT با کاربری حمل و نقل تاکتیکی سربازان (Tactical Troop Transport) جهت استفاده در فنلاند و سوئد در حال ساخت است .
 
 

nh901

TTH-90
  
کاربران:
 
1- استرالیا: 46 فروند MRH-90
2- بلژیک: 8 فروند
3- فرانسه: 61 فروند
4- آلمان: 134 فروند
5- یونان: 34 فروند
6- ایتالیا: 117 فروند
7- هلند: 20 فروند
8- نیوزلند: 8 فروند
9- نروژ: 14 فروند
10- عمان: 20 فروند
11- پرتقال: 10 فروند
12- اسپانیا: 104 فروند
13- سوئد: 18 فروند
 

مشخصات:
 
خدمه: 2 خلبان (در نمونه های NFH یک نفر مسئول Sensor نیز افزوده می گردد).
ظرفیت: 20 سرباز نظامی، 12 برانکارد، 2 کانتینر باربری NATO .
طول: 16.13 متر.
قطر پروانه اصلی: 16.30 متر.
ارتقاع: 5.23 متر.
وزن خالص: 6.400 کیلوگرم.
وزن بارگذاری: 4.200 کیلوگرم.
حداکثر وزن در هنگام بلند شدن از زمین: 10.600 کیلوگرم.
قیمت: 16 میلیون دلار.
 
موتورها:
 
1- دو عدد موتور Turbomeca RTM322-01/9 با تکنولوژی Turboshaft , ساخت Rolls Royce و هریک به قدرت 1.662 کیلووات.
2- دو عدد موتور T700-T6E با تکنولوژی Turboshaft , ساخت General Electric و هریک به قدرت 1.557 کیلووات.
 
 

Turbomeca-RTM322

Turbomeca RTM322-01/9
 
کارایی:
 
حداکثر سرعت: 300 کیلومتر در ساعت.
برد: 800 کیلومتر در نمونه های TTH و 1000 کیلومتر در نمونه های NFH.
سقف پروازی: 6000 متر.
حداکثر سرعت عمودی: 8 متر بر ثانیه.
 
تسلیحات:
 
- موشک های ضد زیردریایی و ضد سطح در نمونه های NFH.
- دو عدد مسلسل خارجی بر روی درب های کابین.

ترجمه, تالیف و تنظیم: CAPTAIN PILOT
منابع: http://en.wikipedia.org و http://www.nhindustries.com و نویسنده
تصاویر : میلیتاری پارسی
هرگونه کپی برداری از این مطلب, تنها با ذکر نام CentralClubs به عنوان منبع و نویسنده مجاز میباشد.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo